BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 25 January 2011

kenapa saya mahu/perlu ber CD

Rasanya ianya lebih kepada kemampuan dan keinginan ibu bapa itu sendiri..tak ada satu undang2 pun yang kata parents kena guna CD..takleh guna dispo..NO..NO..NO..

Ianya bergantung pada keinginan dan keperluan sesebuah keluarga itu sendiri..

Bagi saya, saya ber CD hanya kerana mahukan penjimatan..pada ketika itu, ada 2 anak yang masih memakai pampers..jadi mmg banyak belanja lah untuk belikan pampers tu..kena jugak siapkan bekalan untuk dihantar ke nurseri..kalo satu beg, katalah RM35, paling koman kena beli 4 beg (sebab 2 orang yang pakai, 2 beg hantar kat nurseri, 2 beg kat umah..) so RM35 x 4 =RM 140..

memang nampak macam sikit..tapi kalo setahun, mau RM1680.00

kali lagi ngan 3 tahun =RM5040.00...perrrggghhhhhhh!!!!!!!

so, keinginan saya adalah untuk buat penjimatan tang mana yg boleh jimat..kalo nak ikat perut, macam tak gamak plak..hahaha..tu pon dah start naik moto, kecuali kalo memerlukan kereta utk bawak semua org..hikhik..dulu boleh pakai ron97..sekarang dah tak berapa nak mampu..

alhamdulillah..rasanya dah setahun lebih berCD, mmg jimat lah..umo awatif pon dah setahun 5 bulan..mungkin dah setahun 7 bulan saya berCD, sebab saya mula gunakan CD ketika awatif masih dlm perut..masa tu pakaikan CD untuk abang awatif, si Naufal..so, bila awatif lahir, cuma lepas pantang baru start CD..

Lain2 alasan mahu ber CD, adalah sebab tensi ngan sampah dispo yang nak kena buang..memula dulu, saya campurkan jek sampah domestik ngan dispo..tapi lama kelamaan saya asingkan..sampah dispo dibuang bila penuh plastik..so, makan masa dalam 2-3 hari jugak..so, sepanjang itulah hidung dok menahan bau busuk dlm rumah sendiri..hikhik..sebab dulu kat rumah sewa, takde tong sampah depan rumah..sebab duduk area kampung, kalo nak buang sampah, kena keluar pi buang kat jalan besar..kat situ ada tong sampah besar..huhuhu..azablah..

lagipun, sisa dispo perlukan hampir 500 tahun untuk dilupuskan..dan dlm akhbar utusan mingguan ahad lepas (23.1.2011), sampah yang dibuang oleh rakyat malaysia boleh mencecah sebesar negeri perlis kalo dibiarkan tak berkutip selama 5 hari! owwhhh...takmo..takmo..

alasan lain? ada yang kata nak elakkan rashes..ada kawan yang bila anak pakai dispo, rashes naik..tukar byk jenama dispo pun, masih naik rashes..so, depa cuba CD dan alhamdulillah, rashes tak timbul lagi..dari segi logik pemikiran, rashes timbul bila ada tindakbalas najis dan bahan kimia yang terdapat pada dispo..

macam anak2 saya plak, mmg takde masalah rashes masa pakai dispo..cuma bila pakai CD awal2 dulu, mmg rashes..tapi ianya terjadi sebab saya terlupa tukar CD..huhuhu..so, kalo org tanya, betulkah CD tak sebabkan rashes? i will say yes, but in my case, anak ada rashes sbb salah saya yang lupa nak tukarkan CD setiap 2-3 jam sekali..sebab najis sendiri ada toksik kan..sebab tu kena kerap tukar untuk elakkan rashes timbul..

Alasan lain? mungkin mengikut trend semasa..hikhikhik..maklumlah, sekarang nih, dimana2 pun, orang bercakap ttg green the earth..setiap sabtu pon, dah takde beg plastik di semua pasar raya di Malaysia kan?? itu antara salah satu usaha ke arah green the earth..

Jadi, tepuk dada, tanya selera..tanya jugak poket anda..CD pun macam susu gak..ada yang mahal, ada yang murah..poket anda yang tentukan yang mana anda mahukan..

dan CD yang murah, tak kalah dari segi performance..antara yang sangat mendapat sambutan pengguna adalah CD Coola..yer, mmg made in China, tapi performance ok..yang mahal, macam RumpaRooz tu, boleh cecah almost RM80 sekeping..dan banyak lagilah yang mahal2.. 

Semoga entry ini memberi anda idea kenapa anda mahu men CD kan anak anda..

0 comments: