BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday 9 December 2010

CD di nurseri

Saya mula menggunakan CD di nurseri seawal usia Awatif 3 bulan..masa umo 2 bulan, dah hantar anak ke nurseri, tapi masa tu sesi memperabihkan dispo yang memang banyak dibeli..

sebenarnya, sebelum tu lagi dah gunakan CD untuk si Naufal (abang Awatif) ketika di nurseri yang sama..

mujurlah nurseri tak banyak songeh..depa terima jek bila saya decided utk guna CD lepas dispo habis..saya terangkan pada mereka apa yg perlu dibuat..

kalo CD dikotori air kencing, just tukar yang baru jek..yang dah guna tu, masukkan dalam plastik..

kalo CD yang ada poop, mintak depa tolong buangkan poop ke mangkuk tandas, bilas CD untuk hilangkan kesan poop itu, kemudian masukkan jek dlm plastik (tak yah perah, takut depa geli..) tapi nurseri anak2 nih baguih, siap kadang tu depa buh sabun lagi nak hilangkan kesan poop (which is not good, sebab sabun tu ada enzim..tapi takpelah..bukan hari2 depa buat lagu tu..)

bagi sayalah, kalo takde wet bag pun takpe..boleh guna plastik yang tebal skit utk bubuh CD kotor..macam yang saya amalkan skrg...

 'wetbag' yang saya gunakan untuk Awatif di nurseri..ini adalah cotton beg atau beg kain yang selalu kita dapat bila beli barangan terpilih, macam beli air yogurt nestle kat supermarket, atau beli jajan masa karnival Jom Heboh ka..


Rupa CD yang saya susun dan hantar ke nurseri..selitkan jugak beg plastik untuk pengasuh masukkan CD yang telah digunakan/basah setelah baby poop atau pee..Selalunya saya bekalkan 5 keping CD untuk kegunaan Awatif di nurseri..pagi, masa hantar Awatif, selalunya dah tukar pakai CD yang bersih..selalunya, masa balik, akan ada baki 1 CD yang tak digunakan..


Rupa sebenar accesories CD..Wetbag yang sebenarnya tak payah pakai plastik dah, terus jek masukkan CD yang dah basah/busuk dan tutup ngan zip..utk pengetahuan, saya tak jual wetbag nih, tapi kalo nak jugak, boleh tolong orderkan dari supplier..hihihi..


Rupa wetbag lagi..ada beberapa corak jugaklah..kalo nak, sila maklumkan yer...

jadi, lepas amik anak kat nurseri, anda boleh bilas CD yang dah digunakan di rumah..dan simpan dalam baldi sehingga tiba hari basuhan..

mudahkan??

ps: tapi ramai yang saya approach, masih mengatakan sukarnya nak handle CD..apa yg sukar, tak tahulah..bukan suh basuh ngan tangan (kalo saya pon, mesti pengsan dah..hikhikhik)..insyaAllah, kalo kena cara jaga, cara guna, CD tu bleh simpan untuk anak2 akan datang, atau beri pada cucu anda dlm masa 20-30 tahun akan datang...

0 comments: