BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 8 December 2010

cara membasuh cd

CD yang telah digunakan, samada terkena air kencing atau baby poop, sila bilas yer...kalo ada najis, sila buang dahulu dalam mangkuk tandas, kemudian percikkan air untuk menghilangkan sisa najis dan air kencing...

percikkan air pada pocket CD

keluarkan inserts dari pocket nya, bilas satu persatu..selalunya saya buat sampai yakin sisa najis dah takde...

bilas insert plak...

perah dengan lembut (dan kasih sayang), masukkan dalam baldi yang bertutup..kumpulkan sehingga hari pembasuhan...kena perah dengan lembut utk menjaga jahitan pada pocket CD..


CD yang telah dibilas dan siap untuk proses pembasuhan...

baldi bertutup saya :) ..tutup utk elakkan bau yg bakal keluar, dan jugak mengelakkan kanak2 ribena yang suka suki saja nak isi air dlm baldi tuh..hikhikhik...CD yang terendam dalam air boleh menggugat kadar penyerapannya..

saya membasuh CD selang sehari..kiranya setiap hari washing machine akan bekerja..hari nih basuh baju2, esok basuh CD, lusa basuh baju2 lagi dan begitulah seterusnya..(makcik kan ramai anak2, dan depa suka sungguh tukaq baju..)


sabun yang saya gunakan, Pureen HAD..sabun mambasuh CD perlulah bebas enzim, pewangi dan peluntur..so, silalah study bahan2 yang terdapat pada sabun cucian pilihan anda..



sila masukkan pocket dalam washing net (juga untuk menjaga kualiti jahitan)...inserts tak payah, biarkan dia berenang2 secara bebas dlm washing machine :P oo ye, washing net bleh dibeli di pasar raya..kalo kat parit buntar nih, bleh pi beli kat kedai Mr D.I.Y ..reganya jauh lebih murah dari yang ditawarkan oleh beberapa online stores..kalo nak suh makcik belikan pun, buleh gak..reganya dlm 3-5 hinggit saja..



gini la rupanya washing net..saya guna 2 helai..1 helai tu, selalunya muat dlm 8 keping pocket CD..sekali basuh antara 14-18 keping CD

inserts tak yah masuk dlm net..biarkan dia berenang gaya bebas..hikhikhik...


setelah selesai wash-rinse-spin, makcik akan mulakan another round of rinse and spin..sebab CD yang tak hilang baunya selepas pusingan basuhan pertama, perlu diberi bilasan kali kedua..selalunya pada spin yang last, saya masukkan 1-2 penutup dettol (nak bagi wangi)..kalo dettol habis, bleh guna limau kasturi, potong dan perah ke dalam washing machine..so, CD akan bau wangi jek...

tiba masa menjemur..ginilah rupanya..kalo cuaca panas terik, sekejap jek pocket dah bleh kering..inserts akan amik masa skit, esp yang jenis bamboo/hemp..yang saya jual (microfleece), pun boleh kering dlm masa 2-3 jam kalo dijemur bawah terik matahari..kalo hujan, sila buat ampaian dlm rumah..insyaAllah, kalo letak bawah kipas semalaman, dah buleh kering..


CD beratur di ampaian (sila abaikan dinding berkulat ittew..)


rupa CD yang beratur di jemuran (dari dekat)


satu lagi accesories yang perlu tatkala menyidai inserts..


bila dah kering, silalah mulakan sesi melipat yer..hikhikhik..

1 comments:

Anonymous said...

huwah sgt membantu ... terima kasih sgt .. hehehe