BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday 4 November 2010

Berjimat dengan CD

Saya mula terjebak dengan CD atas alasan paling utama~ingin PENJIMATAN...

Segalanya bermula semasa saya mengandungkan anak ke 4 pada tahun 2009..pada ketika itu, anak saya yang no. 3 (Naufal-the kacang), masih menggunakan drypers...memang sejak dari anak yang sulung, kami adalah pengguna tegar drypers..bila sesak, baru guna pet-pet..tapi tak lama sebab ada kalanya bocor dan menimbulkan ruam pada montot si manja..

Maka, semasa tengah mencari2 info extra tentang breastfeeding (another passion of mine), saya terjumpa beberapa blog rakan2 yang bercerita tentang CD (ClothDiaper)..Memang dari dulu dah tau, tapi tak pernah berminat nak tahu apa itu CD, bagaimana ia menyumbang kepada penjimatan berganda, kebaikan, pro vs contra dll...

Jadi, bermula dari situ, saya study dan study dan study...

paling tertarik, penjimatan yang boleh dilakukan bila bertukar menggunakan CD

Contoh pengiraan disposable diapers adalah seperti berikut:

sekeping dispo RM0.60 x 6 keping = RM3.60 sehari (macam ok lagi nih..masih didalam bajet)

RM3.60 x 365 hari = RM1314.00 setahun (ermm..macam ok lagi jugak..)

RM1314.00 x 3 tahun = RM3942.00 (hmmm..almost 4K tuh..mahal jugak ekk..)

sekarang..kalau kita guna CD:

RM30 sekeping x 20 = RM600.00

RM600 itu adalah kos yang perlu dikeluarkan sehingga si manja berusia 3 tahun!!!

Bermakna, anda telah menjimatkan RM 3342.00...WOW...

anggaran perbelanjaan ini kalau harga dispo adalah RM0.60 sekeping...kalo lebih???

dan harga CD tu saya bagi anggaran..kadang, kalo beli dlm kuantiti yang banyak, lagi murah kita dapat beli CD tersebut..

Sehingga kini, seingat saya hampir setahun ber-CD, saya rasa memang jimat..pasai tak payah la setiap minggu dok browse katalog T*sco, Gi*ant, CarreF*ur dll semata2 nak bandingkan harga drypers yang termurah..owwhh..semua tu takde dah..dan ada kalanya, saya macam kesian bila tengok mommies yang borong sakan drypers dari supermarket..ada kalanya sampai 5-6 beg (diwaktu harga tengah murah..tapi sayang, sebab pakai dan buang...)..mau saja rasanya saya edarkan brochure (tapi besa lah..mana ingat nak angkut brochure bila masuk shopping kan?? ngan nak usung kanak2 ribena yang amat lasak tuh..hikhikhik..)

Jadi, buatlah pertimbangan yang bijak :)

0 comments: